K čemu je dobrý ukazatel market profile
Asi každý z nás by chtěl mít větší množství peněz bez práce. I proto lidé tak často sází. A jistým druhem sázek jsou i investice na akciovém trhu. I ty nám mohou pomoci přijít rychle a bezpracně k penězům, ovšem stejně dobře o ně díky nim můžeme přijít. Stačí prakticky jedna špatná investice a všechny naše peníze jsou pryč.
Není tedy divu, že si lidé, kteří se tímto zabývají, našli ukazatele, které jim mají pomoci „předpovědět budoucnost“, alespoň co se vývoje cen akcií týče. Pak budou moci koupit ty, jejichž hodnota se bude zvyšovat, a vyhnout se těm, které se stanou prakticky bezcennými.
Jedním z těchto ukazatelů, který se používá poměrně často, je mimo jiné i market profile, v češtině profil trhu. Již z názvu můžeme odvodit, co konkrétně využívá. Jedná se především o sledování dosavadního vývoje cen na trhu. Z nich se pak pokouší odvodit určité trendy, které se opakují a které mohou napovědět, jak se tyto ceny budou chovat v budoucnu.
Tím hlavním údajem, se kterým tento ukazatel pracuje, jsou dosavadní ceny akcií. Porovnává různé podniky specializující se v různých oborech napříč trhem. Ovšem to není jediný údaj. Posuzuje také zisk vybraných firem a jejich celkový obrat za vybrané období.
Samozřejmě se můžeme ptát, zda je tato metoda spolehlivá. Odpověď zní, že má stejnou úspěšnost jako jiné ukazatele. Může nám ukázat pravděpodobný směr, avšak musíme stále mít na paměti, že vychází z předchozích trendů. Ty se však nemusí opakovat, nebo se může stát nějaká neočekávaná událost, která akciovým trhem zahýbe neočekávaným směrem. Nejlepším příkladem v poslední době může být epidemie koronaviru.
Je tedy třeba říci, že i přes veškeré pomůcky, které máme k dispozici, je investování na akciovém trhu vždy spojeno s rizikem. A jako na takové je potřeba na něj nahlížet. Pokud jste v tomto oboru noví, pak je lepší obrátit se na profesionála, který vám poradí. Máte tak větší šanci, že o své peníze nepřijdete.